Over Curias Omdat ervaring kennis is
Bij Curias draait het om ervaringskennis. De kwaliteit van zorg kan worden verbeterd met inzet van ervaringskennis. Er kan antwoord worden gegeven op complexe vragen. Door het in kaart brengen van ervaringskennis worden knelpunten zichtbaar. Het ophalen van deze kennis en het inzetten ervan vraagt om een professionele aanpak. Curias combineert onderzoek met concrete adviezen en implementatie ervan. Curias voert kwalitatief onderzoek uit en begeleidt verbeterprojecten. In de zorg en bij gemeenten.
Onstaan van Curias
Curias is eind 2015 geboren uit Het Ondersteuningsburo (HOB). Vanaf 2008 voert het projectteam van HOB onder leiding van Cecilia Kalsbeek projecten uit ter verbetering van de kwaliteit van zorg met gebruik van ervaringskennis. Zo zijn er voor 12 verschillende patiëntengroepen kwaliteitscriteria vanuit patiënten- en cliëntenperspectief ontwikkeld. Hebben we onderzoek gedaan naar zorginkoop bij verzekeraars en naar de kwaliteit van zorg. En hebben we inhoudelijke ondersteuning geboden aan Wmo-raden.
“Het projectteam van HOB heeft met een rugzak vol kennis en ervaring Curias opgericht.”
